دلیل اهمیت تعمیرات سیم پیچی پمپ کف کش چیست؟

از آنجاییکه پمپ های کف کش یکی از پر مصرف ترین انواع پمپ می باشد و با توجه به پرکاربرد بودن این نوع پمپ مشکلات بهره برداری آن نیز بسیار شایع می باشد.

برای مثال ممکن است هنگام سرویس سالانه و راه اندازی کولر، متوجه اشکال در موتور آن شوید که نیاز به تعمیر و یا سیم پیچی مجدد باشد. معمولا قیمت سیم پیچی موتور کولر و یا هزینه سیم پیچی دینام کولر به صرفه تر از هزینه ی خرید مجدد آن است. هزینه سیم پیچی موتور بر اساس قدرت اسمی آن محاسبه می شود. باید دقت کنید که هزینه سیم پیچی موتور سه فاز و قیمت سیم پیجی موتورتک فاز متفاوت است و با توجه به تغییر نرخ قطعات مصرفی می تواند تغییر کند.

پمپ های کف کش یکی از کاربردی ترین پمپ ها می باشد و انواع پمپ های کف کش در بازار به صورت الکتروپمپ کف کش تکفاز و پمپ کف کش سه فاز هستند که معمولا پمپ کف کش و پمپ لجن کش به صورت فلوتر و ساده تولید و عرضه می شوند و کشورهای معروف سازنده، ایتالیایی، چینی و ایرانی است و به نسبت کیفیت و قیمت نوسان دارد.

در نتیجه تصمیم دارم به همین جهت  در این مقاله در قالب سوالات متداول و کاربردی در زمینه عیب یابی و تعمیرات سیم پیچی پمپ کفکش به همراه پاخ آنها برای شما بیان کنم.

چرا زمانیکه برق پمپ وصل است ولی خروجی آب ندارد؟

یکی از دلایلی که پمپ کف کش در عین روشن بودن خروجی آب ندارد جدا شدن لوله تخلیه آب از خروجی پمپ می باشد. گاها پیش می آید بست و یا اتصال لوله به دلیل تکان خوردن و یا شکستگی از جای خود جدا شده و در نتیجه خروجی پمپ به داخل چاه بر می گردد.

برای اطمینان از این مشکل باید ابتدا برق اصلی پمپ را قطع نموده سپس پمپ کف کش را از چاه خارج کرده و اتصالات آن را کنترل نماییم. دلیل شایع دیگر، سوختگی سیم پیچ الکترو پمپ کف کش می باشد. دلیل سوختن سیم پیچ الکترو پمپ کف کش نداشتن سیستم حفاظتی مناسب و یا مشکلاتی مانند بار اضافه و بیش از حد، به دلیل کشیدن سیال غلیظ و یا استفاده از کف کش در ارتفاع غیر مجاز، و همچنین استفاده در ارتفاع کمتر از حد مجاز، که ارتفاع مجاز استفاده از کف کش از سمت شرکت سازنده بر روی پلاک درج شده، منجر به بالا رفتن آمپر مصرفی پمپ گشته که باعث گرم شدن سیم پیچ می شود از عوامل سوختن سیم پیچ اصلی می باشد.

 

 

یکی دیگر از دلایل سوختن سیم پیچ ورود آب به داخل محوطه الکترو موتور به دلیل از بین رفتن آب بند های سیل مکانیکی پمپ می باشد.

گیر کردن یا خرابی بلبرینگ باعث گیر پاژکردن روتور الکترو موتور کف کش میگردد. گیرکردن روتور کف کش باعث بالا رفتن آمپر مجاز کف کش می گردد و در صورت نداشتن سیستم حفاظتی بر روی کف کش باعث سوخته شدن کف کش می گردد.

چرا زمانیکه پمپ روشن است، بیش از حد نرمال آمپر می کشد؟

یکی از دلایل اینکه پمپ روشن است ولی بیش از حد نرمال آمپر می کشد سفت بودن بیش از حد شافت پروانه کف کش می باشد همچنین دلیل دیگر، عکس بودن جهت چرخش الکترو موتور کف کش است.

 

پیشنهاد میکنیم این مقاله را نیز مطالعه فرمایید:

تعمیر پکیج ایران رادیاتور

 

استفاده نا مناسب از کف کش جهت انتقال سیال می تواند از دیگر عوامل آمپر کشیدن بیش از حد کف کش باشد. گیرکردن پروانه براثر وجود ذرات و املاح موجود درآب نیز از دیگر عوامل آمپر کشیدن بیش از حد نرمال کف کش می گردد.

معیوب بودن الکترو موتورکف کش و همچنین خروج روغن داخل سیم پیچ کف کش باعث بالا رفتن حرارت داخل سیم پیچ کف کش می گردد این حرارت باعث آمپر کشیدن بیش از حد نرمال کف کش می گردد که در نهایت در صورت نبودن سیستم محافظتی منجر به سوختن کف کش می گردد.

چرا زمانیکه پمپ روشن است ولی میزان آب دهی بسیار کم است؟

یکی از دلایل اینکه پمپ روشن است ولی میزان آب دهی پمپ بسیارکم است می توان گرفتگی محفظه پمپ کف کش را نام برد زمانی که محفظه پمپ کف کش به هر دلیلی آب به داخل آن نرسد پمپ نمی تواند به آن میزان آب دهی برسد. دلیل دیگر آب دهی بسیارکم پمپ کف کش گرفتگی لوله خروجی پمپ می باشد زمانیکه لوله خروجی پمپ کف کش گرفته باشد نمی تواند آب را به خارج از چاه یا استخر، که پمپ کف کش در آنجا قرار دارد انتقال دهد بخاطر همین با افت فشار و میزان آب دهی روبه رو می شود.

دلیل دیگر افت فشار و آب دهی کم کف کش قطر پروانه می باشد. زمانیکه پروانه پمپ کف کش به دلیل سایش، قطر آن از استاندارد کمتر

شود نمی تواند فشار آب دهی لازم را داشته باشد.

تامین برق پمپ دچار مشکل شده باشد و آمپر مورد نیاز جهت کارکردن، و توان نامی پمپ تامین نشود باعث افت فشار و میزان آب دهی می گردد.

چرا در زمان روشن کردن پمپ فیوز پمپ می پرد؟

یکی از دلایل این مشکل ایجاد اتصال کوتاه بین سیم پیچ استاتور و بدنه پمپ می باشد. این اتصال باعث قطع شدن فیوز پمپ میگردد. جهت رفع این مشکل باید برق اصلی پمپ قطع شده و سپس از محل قرار گیری خود خارج شده و به تعمیرگاه ارسال گردد. دلیل دیگر گیر پاژ کردن پروانه پمپ می باشد. زمانی که پروانه پمپ گیر پاژ کند باعث آمپر کشیدن پمپ می گردد و این آمپر کشیدن باعث می گردد که فیوز پمپ قطع کند. برای رفع این مشکل ابتدا برق اصلی پمپ را قطع کرده سپس پمپ را از محل قرار گیری خارج می کنیم. پس از خارج کردن پمپ اقدام به تمیز کردن محفظه ورودی سیال و همچنین پروانه انتقال سیال می کنیم. برای اینکه اطمینان حاصل کنیم که پمپ از حالت گیر پاژ خارج شده است قبل از اینکه پمپ را در محل خود قرار دهیم پمپ را به مدت چند ثانیه روشن می کنم تا از گیرپاژ نبودن پمپ اطمینان حاصل شود.

چرا در زمان آب دهی پمپ، در هنگام کارکردن به یک باره قطع می گردد؟

یکی از دلایل قطع شدن آب دهی کف کش جدا شدن لوله متصل یا شکستگی لوله متصل به کف کش می باشد، که با جدا شدن لوله متصل به کف کش هیچ گونه آب دهی از طریق لوله اتصال انجام نمی شود. دلیل دیگر اگر پروانه کف کش از جنس نوریل یا پلاستیکی باشد ممکن است بر اثر وجود ذرات بزرگ در سیال یا آب باعث شکسته شدن گردد، که در این زمان هیچ گونه آب دهی از طریق کف کش انجام نمی گردد.

 

 

قطع شدن به یک باره برق اصلی کف کش باعث قطع شدن آب دهی کف کش می گردد. برای رفع این مشکلات در صورتی لوله متصل به کف کش شکسته شده باشد باید لوله های متصل به کف کش را تعویض نمود و یا اگر لوله متصل به کف کش از خروجی پمپ جدا شده اقدام به اتصال لوله به کف کش نموده و از اتصالات، با جنس مناسب تر استفاده نمود.

پمپ در اوایل نصب در داخل چاه آب دهی خوبی داشته ولی بعد از مدتی آب دهی و فشار پمپ کف کش کم می شود علت این مشکل چیست؟

دلایل مختلفی وجود دارد، یکی از این دلایل، گرفتگی مجرای خروجی کف کش می باشد که بر اثر رسوبات موجود در سیال یا آب که بر اثر گذشت زمان باعث گرفتگی مجرای خروجی کف کش می گردد. جهت رفع این مشکل ابتدا برق اصلی کف کش را قطع کرده سپس اقدام به تمیز کردن خروجی کف کش می نماییم. گرفتگی لوله های انتقال سیال یا آب و همچنین شکستگی لوله انتقال که بر اثر گذشت زمان به وجود می آید باعث افت فشار آب دهی می گردد. جهت رفع این مشکل باید اقدام به تعویض لوله های انتقال سیال یا آب نمود. ضعیف شدن الکترو موتور کف کش نیز باعث افت فشار و آب دهی کف کش می گردد. جهت رفع این مشکل باید کف کش به تعمیر گاه انتقال داده شود تا االکتروموتور مجددا سیم پیچی گردد. کم شدن قطر پروانه انتقال سیال بر اثر خوردگی در طول زمان نیز باعث افت فشار در کف کش می گردد. جهت رفع این مشکل باید اقدام به تعویض پروانه سیال کف کش نمود.

عوامل موثر در خرابی پمپ کف کش چیست؟

پمپ کف کش جهت انتقال آب صاف طراحی شده است. به هر میزان مواد مخلوط همراه آب بیشتر گردد، ماندد ماسه و یا گل ولای منجر به کاهش عمر کف کش و از بین رفتن قطعات دوار مانند: پروانه، سیل های مکانیکی و بلبرینگ می گردد.

خشک کارکردن کف کش و نرسیدن سیال به هر دلیلی به داخل کف کش باعث از بین رفتن سیل مکانیکی می گردد و با خراب شدن سیل مکانیکی آب به داغخل سیم پیچ نفوذ کرده و باعث سوختن سیم پیچ می گردد.

استفاده نکردن از سیستم حفاظتی مناسب جهت استفاده از کف کش، با نبودن سیستم حفاظتی مناسب بروی کف کش باعث می شود که با کوچکترین اتصالی و یا گیر پاژ کردن کف کش منجر به سوختن الکترو موتور کف کش گردد.

 

پیشنهاد میکنیم این مقاله را نیز مطالعه فرمایید:

چگونه استخرهای خانگی را پاکیزه نگه داریم؟

 

در زمان اضافه کردن کابل بر روی کف کش جهت انتقال برق به داخل چاه باید اصول آپارت کردن و آب بندی کردن کابل رعایت گردد در غیر این صورت منجر به بروز اتصال و خطرات برق گرفتگی و سوختن پمپ میگردد.

تغییر سایز لوله خروجی پمپ کف کش می تواند منجر به فشار اضافه بروی الکترو موتور و در نتیجه آمپرکشیدن پمپ کف کش در بلند مدت می گردد. این آمپر کشیدن در بلند مدت باعث آسیب به الکترو موتور یا سوختن آن می گردد.

چگونه نحوه قرار گیری پمپ کف کش می تواند منجر به سوختگی آن می گردد؟

جهت قرار دادن کف کش در داخل چاه و یا استخر جهت انتقال سیال باید از طناب در کف کش های سایز کوچک و یا از سیم بکسل گالوانیزه با قطر مناسب در کف کش های سایز بزرگتر استفاده کرد. هیچ گاه نباید از کابل موجود در روی کف کش استفاده کرد زیرا این کار باعث قطع شدن کابل موجود در روی کف کش گشته و یا اتصالی کرده که منجر به سوختگی و یا آسیب به پمپ می گردد. قرار گیری پمپ کف کش در کف چاه منجر به فرو رفتن قسمت مکش پمپ و پروانه ها در داخل گل و لای  کف چاه گردیده و امکان گیر پاژ کردن و سوختن پمپ وجود دارد لذا پیشنهاد می گردد پمپ در فاصله 50 سانتی متری کف چاه نصب شده تا از سوخته شدن کف کش جلوگیری شود.

سیستم حفاظتی مناسب برای کف کش چگونه است؟

اگر در سیستم پمپ کف کش ایرادی وجود داشته باشد با داشتن یک سیستم حفاظتی مناسب می توان از سوخته شدن کف کش جلوگیری نمود. سیستم حفاظتی مناسب سیستمی است که در هر شرایطی از سوخته شدن کف کش بتوان جلوگیری نمود. سیستم حفاظتی مناسب باید دارای چندین مرحله کنترل باشد تا بتواند به تنهایی در برابر آمپر مصرفی، کنترل فاز، کنترل حرارتی، کنترل بار اضافی، جلوگیری نمایید.

کاربرد فلوتر بروی کف کش چگونه است؟

فلوتر یک قطعه الکتریکی می باشد که به وسیله کابل به کف کش متصل می گردد. از مزایای فلوتر این است که از خشک کار کردن کف کش جلوگیری می نماید. خشک کار کردن کف کش باعث بالارفتن درجه حرارت الکترو موتور کف کش گشته و این درجه حرارت باعث سوختن کف کش می گردد. نحوه عملکرد فلوتر به این شکل می باشد، زمانی که سیال یا آب از سطح کف کش پایین تر برود فلوتر به سمت پایین حرکت می کند که باعث خاموش شدن کف کش می گردد و تا زمانی که آب به سطح معینی نرسد کف کش فعال نمی شود. زمانی که سیال یا آب به سطح معین برسد فلوتر به سمت بالا حرکت کرده و به کف کش فرمان روشن شدن می دهد و تا زمانی که سطح آب بالا باشد کف کش کار می کند، مگر اینکه کف کش توسط کاربر خاموش شود. امروزه نیز بر روی کف کش های که فاقد فلوتر می باشد توسط تعمیر کاران متخصص بروی این دسته از کف کش های فاقد فلوتر، فلوتر نصب می گردد.

مدیر یکشنبه, 01 فروردین 0