تعمیرات الکتروموتورهای صنعتی

انجام انواع خدمات مربوط به سیم پیچی در لوازم الکتریکی و تعمیرات این لوازم بسیار کاربرد دارد. حرفه سیم پیچی برای کاربرد در تعمیرات اعم از تعمیرات الکتروموتورهای صنعتی، تعمیرات سیم پیچی پمپ آب، تعویض موتور‌های الکتریکی، سیم پیچی موتور کولر و تجهیزات به کار رفته در وسایل برقی آموزش داده شده و به کار گرفته می‌شود. گستردگی فعالیت‌های وابسته به سیم پیچی انواع تجهیزات الکتریکی توجه افراد زیادی را به یادگیری و به کار گیری این حرفه جلب کرده است.

در فرآیند تعمیرات الکتروموتورهای صنعتی به عنوان یک تجهیز مهم صنعتی، توجه به تعمیرات انواع الکتروموتور در سایز های مختلف، تعمیرات و سیم پیچی الکتروموتور تک فاز و الکتروموتور سه فاز، تعمیر و نگهداری الکتروموتور ها و همچنین توجه به تعمیر روتور الکتروموتور و تعمیر استاتور الکتروموتور مهم به نظر می رسد. در زمینه تعمیرات الکتروموتور، تعمیر الکتروموتور های صنعتی، تعمیر الکتروموتور های غیر صنعتی و مقیاس کوچک و همچنین تعمیرکار الکتروموتور ماهر و مجرب در دستور کار تاسیسات گلریز قرار دارد. 

 سیم پیچی الکتروموتور چیست؟

الکتروموتور وسیله ای است که انرژی برق را گرفته و آن را به انرژی حرکتی تبدیل میکند. این سیستم به گونه ای است که تمامی ما با آن به میزانی آشناییت داریم و نمونه های الکتروموتور را در زندگی خود بارها و بارها مشاهده کرده ایم به طور مثال دینام خودرو که نوع ساختمان سیستم توسط برق جریان مستقیم DC و یا برق جریان متناوب AC  کار میکنند.

 اجزای تشکیل دهنده الکتروموتورها شامل موارد زیر هستند:

محور – آهن ربا

منبع بر

سیم پیچ های مسی یا همان سیم پیچی الکتروموتور

ذغال هادی

سوئیچ تغییر دهنده جهت برق

سیم پیچی الکتروموتور وظیفه ایجاد انرژی مغناطیسی القایی به منظور چرخاندن شفت مرکزی با هدف تامین انرژی مکانیکی بر عهده دارد. برای مثال ممکن است از این انرژی چرخشی در به حرکت در آوردن پره های کولر یا حهت تولید انرژی در پمپ های آب استفاده شود.

جایگاه لوازم الکتریکی در زندگی امروز و نیاز به تعمیرات و سرویس این لوازم رو به افزایش است. از جمله موارد استفاده از خدمات سیم پیچی موتور الکتریکی انجام تعمیرات لوازم برقی و سرویس تجهیزات وابسته به آن مثل سیم پیچی موتور کولر آبی یا تعمیر کولر گازی است. امروزه با توجه به افزایش قیمت لوازم برقی نیاز به تعمیرکاران موتور این لوازم بیشتر از قبل شده است. یافتن افراد متخصص در انجام و سرویس سیم پیچی تجهیزات الکتریکی یک امر مهم در انجام تعمیرات و سرویس لوازم برقی در این زمینه است.

عملکرد ضعیف لوازم برقی گاها در اثر اختلال در سیستم موتور لوازم الکتریکی است. برای مثال ضعیف شدن موتور کولر می‌تواند با سیم پیچی موتور کولر مرتبط باشد.

 عیب یابی و تعمیر انواع موتور الکتریکی یا الکتروموتور

تعمیر و سیم پیچی موتور الکتریکی نیازمند آن است که ابتدا نوع کاربری تجهیز مورد بررسی قرار گرفته شود. در مواردی که باعث سوختگی در ساختار موتور های الکتریکی می شود باید نحوه راه اندازی، شرایط محیطی، ولتاژ اعمالی و غیره مورد بررسی قرار گیرد. سیم پیچی الکتروموتور می بایست بر اساس سیم پیچی اورجینال کارخانه سازنده صورت پذیرد. در غیر این صورت و در نبود سیم پیچی استاندارد می بایست به نقشه ها و طراحی الکتروموتور رجوع کرده و محاسبات دقیق را در این زمینه مد نظر قرار داد. برای عیب یابی و تعمیرات الکتروموتورهای صنعتی می توان با چند مرحله تست و آزمون کارکرد به راحتی عیب را مشخص کرد. مراحل ذکر شده گام های اصلی هستند، ولی برای انجام مراحل پیچیده تر نیاز است که عیب الکتروموتور توسط تعمیرکار الکتروموتور مشخص شود. مراحل تعمیر الکتروموتور شامل موارد زیر می باشد:

  1. عیب یابی الکتروموتور (تک فاز و سه فاز)
  2. رفع عیب و تعمیر الکتروموتور های صنعتی

الکتروموتور هم مانند هر سیستمی از بخش های مختلفی تشکیل شده است که این اجزای مختلف با در کنار هم قرار گرفتن هدف مشترکی را دنبال می کنند، که همان تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی دورانی است.

تعمیرات الکتروموتورهای صنعتی

در حالت کلی در هر وسیله الکتریکی با دو نوع عیب روبرو هستیم:

  1. عیب در مسیر جریان (عیب الکتریکی)
  2. عیب در قطعات مکانیکی (عیب مکانیکی)

 انواع الکتروموتور کدامند؟

انواع الکتروموتورها از ساختار سیسم پیچی و چیدمان مختلفی در اجزای خود بهره می برند و به همین علت بهتر است برای درک صحیح فرایند سیم پیچی الکتروموتور و تعمیرات الکتروموتورهای صنعتی و یا تعمیرات سیم پیچی پمپ آب، با انواع مختلف آن آشنا شویم:

  • موتورهای الکتریکی DC

    1. الکتروموتور سری
    2. الکتروموتور موازی
    3. الکتروموتور کمپوند
    4. الکتروموتور خود تحریک
    5. الکتروموتور مغناطیس دائم (PMDC)
  • موتورهای الکتریکی AC

    1. الکتروموتور القایی
    2. الکتروموتور سنکرون
  • موتورهای الکتریکی خاص

    1. الکتروموتور پله ای
    2. الکتروموتور DC بدون جاروبک
    3. الکتروموتور هیسترزیسی
    4. الکتروموتور رلوکتانسی
    5. الکتروموتور اونیورسال

 تعمیر سیم پیچی الکتروموتور در چه شرایطی لازم است؟

در ارتباط با تعمیر الکتروموتور ها بهتر است بگوییم که تمامی عیوب و نقص در سیستم نیازمند تعمیر بوده و دارای اهمیت یکسانی می باشد که مهمترین آن ها، از کار افتادن کلی و نیاز به تعمیر یا تعویض سیم پیچی الکتروموتور است، برای مثال چند نمونه از خرابی ها شامل :

  • بروز خطا در توان الکترو موتور به وسیله نقص در ولتاژ سیستم
  • در یک راستا نبودن قسمت های مکانیکی
  • در تعادل نبودن و محکم نبودن شفت در جای خود
  • خرابی یاتاقان ها
  • ایجاد اشکال در پایه های دستگاه در هنگام نصب

 تشخیص عیب های الکتریکی در الکتروموتور

در فرآیند تعمیر الکتروموتورهای صنعتی بعد از آنکه مطمئن شدیم که تجهیز مورد نظر از لحاظ مکانیکی بدون نقص است، به سراغ قسمت های الکتریکی و عیوب های احتمالی آن می رویم. عیب های الکتریکی معمولاً در مسیر های جریان برق به وجود می آید. که این عیوب به شرح زیر می باشد:

  • قطع شدگی
  • اتصال بدنه
  • اتصال کوتاه حلقه ها

 سیم پیچی الکتروموتورهای صنعتی با چه هدفی انجام می شود؟

همانطور که می دانید و پیشتر نیز گفته شد، امروزه بسیاری از وسایل مورد استفاده در زندگی روزمره ما انسان ها، به واسطه عملکرد صحیح موتورهای الکتریکی به رفع نیازهای ما می پردازند. برای مثال در کولر های آبی، چرخیدن پروانه دمنده، وابسته به کارکرد صحیح دینام کولر است.

حال اگر سیم پیچی دینام کولر دچار مشکل شود، می تواند عملکرد آن را با اختلال مواجه کند و به همین دلیل است که به تعمیر سیم پیچی الکتروموتور برای رفع این مشکل نیاز پیدا خواهید کرد.

 

تعمیرات سیم پیچی پمپ آب

 

 انواع سوختگی سیم پیچ

  • سوختگی کلی

در تعمیرات الکتروموتورهای صنعتی، این پدیده می تواند دلایل زیادی مانند عدم روانکاری مناسب، شرایط نگهداری غیر استاندارد و تحمیل بار های غیر مجاز بر الکتروموتور داشه باشد.

  • دو فاز شدن یا از دست دادن یک فاز

در تعمیرات الکتروموتور، در این حالت یک فاز از مدار فعالیت الکتروموتور حذف می شود و در نتیجه بار متعلق به فاز سوخته شده به دو فاز دیگر تحمیل شده و باعث افزایش حرارت و در نتیجه سوختگی سیم لاکی درون ساختار سیم پیچی را در پی دارد.

  • نصف سیم پیچی بسوزد.

در تعمیر موتور الکتریکی، این نمونه از سوختگی زمانی رخ می دهد که از دو عدد کنتاکتور استفاده شود که در عملکرد یکی از این دو کنتاکتور اشکال و نارسایی وجود داشته باشد.

  • سوختن لکه ای

در فرآیند تعمیرات الکتروموتورهای صنعتی، سوختن لکه ای زمانی رخ می دهد که در ساختار سیم پیچی اتصال کوتاه رخ بدهد. یا اتصال بین سیم پیچ و بدنه رخ بدهد. که در این صورت سوختگی موجب توقف الکتروموتور می شود. وجود آلودگی، گردوغبار و تغییرات ناگهانی ولتاژ عامل ایجاد این نوع سوختگی در سیم پیچ الکتروموتور می شود.

  • سوختن سیم پیچی راه انداز

در فرآیند تعمیرات الکتروموتورهای صنعتی، این گونه سوختگی در ساختار سیم پیچی الکتروموتور در نمونه های تک فاز رخ می دهد. اتصال اشتباه سیستم راه انداز و یا اعمال بار های اضافه از عوامل سوختگی سیم پیچ راه انداز می باشد.

موتور ها در سیستم های كنونی به عنوان بازوی اصلی و قلب تپنده هر كارخانه به شمار می روند و خرابی برنامه ریزی نشده الكتروموتورها یكی از علل تحمیل هزینه های بالا بر كارخانجات می باشد. در همین راستا برنامه های تعمیر و نگهداری پیشگیرانه قابل اعتماد به خوبی می توانند باعث طولانی شدن عمر عملکرد موتور و كاهش خسارات گردند. با این حال، برنامه نگهداری پیشگیرانه برای موتور مفید نخواهد بود اگر تجهیزات تست مناسب و ابزار و آموزش وجود نداشته باشد.

روش های متنوع نگهداری ممکن است برای هر نوع از موتور،کنترلر، و یا وسایل مرتبط با آن در تاسیسات وجود داشته باشد. شما باید بهترین روش ها را انتخاب کنید و سپس تعیین کنید که چگونه بهترین وجه اعمال آن روش ها مقدور می باشد. اما لازمه برنامه ریزی صحیح در خصوص تعمیرات پیشگیرانه شناخت عوامل موثر بر كاركرد یك تجهیز (الكتروموتور) می باشد.

 آیا می توانید سیم پیچی الکتروموتور را خودتان نیز انجام دهید؟

خیر. همانطور که در قسمت قبلی کمی توضیح دادیم، سیم پیچی الکتروموتور از اهمیت بالایی برخوردار است، به همین دلیل به یک کار تخصصی و اصولی نیاز دارد. شرکت تاسیسات گلریز در منطقه یوسف آباد در زمینه تعمیر الکتروموتور و همچنین سیم پیچی نیز از حضور توانمندترین متخصصین فنی برق قدرت در مجموعه خود برخوردار است و به این ترتیب می توانید اطمینان داشته باشید که با سپردن کار یه این مجموعه، خدماتی درخور را با قیمتی مناسب دریافت خواهید کرد.

 به چه علت توصیه می کنیم سیم پیچی الکتروموتور و تعمیر آن را به ما واگذار کنید؟

شرکت تاسیسات گلریز یک شرکت فنی مهندسی معتبر در زمینه تعمیر و نگهداری تاسیسات مکانیکی است و از ویژگی هایی نظیر صلاحیت پیمانکاری تائید شده است. ما در بدو شروع همکاری و استخدام متخصصین به بررسی سابقه این افراد از منظر وجدان کاری و حسن انجام فعالیت از دید اخلاقی و حرفه ای پرداخته و تنها متخصصین حرفه ای، متعهد و با اخلاق را در مجموعه خود استخدام می کنیم.

به این ترتیب شما می توانید اطمینان داشته باشید، که چنانچه سیم پیچی الکتروموتور و تعمیر دینام خراب، تعمیرات سیم پیچی پمپ آب خود را به ما بسپارید، بهترین تجربه ممکن در رابطه دریافت خدمات را پشت سر خواهید گذاشت.

خدمات ویژه ما در زمینه سیم پیچی الکتروموتورهای صنعتی شامل چه مواردی است؟

شرکت تاسیسات گلریز در زمینه تعمیرات الکتروموتورهای صنعتی،تعمیرات سیم پیچی پمپ آب، سیم پیچی پمپ کف کش و سیم پیچی دستگاه برای حفظ رضایت شما عزیزان و تحویل کار در کوتاه ترین زمان ممکن خدمات ویژه ای ارائه میدهد. این خدمات شامل ثبت سفارش به صورت غیر حضوری، استفاده از نیروی کار متخصص و متعهد به کار، ارائه خدمات با بهترین لوازم و قطعات خواهد بود.