نصب کولر گازی و آبی

بیشتر مردم معمولا برای نصب کولر گازی اسپلیت خود، از یک نصاب کولر گازی متخصص و حرفه ای در زمینه نصب سیستم اسپلیت با هزینه نصب کولر گازی ارزانو مناسب استفاده می کنند. با این حال اگر شما صاحب تجربه در کار لوله کشی کولر گازی و یا خدمات الکتریکی باشید،به تنهایی و سهولت میتوانید این سیستم را نصب نمایید.

راهنمای نصب کولر گازی اسپلیت

نصب یونیت داخلی:

در ابتدا باید این نکته را متذکر شد که تا جای ممکن همزمان از کولرگازی و کولر ابی در یک محیط استفاده نکنید زیرا این دو وظایفی متضاد با یکدیگر دارند، کولرگازی از محیط رطوبت میگیرد ولی کولر ابی به محیط رطوبت میدهد. در نصب کولر گازی باید دقت داشت که محل نصب یونیت داخلی به دکوراسیون آسیب وارد نکرده و با نظر چیدمان محیط سازگار باشد. دقت کنید در نصب کولر گازی باید اتصال بین یونیت داخلی و خارجی به راحتی ایجاد شود و کمترین متراژ و اخلاف ارتفاع را داشته باشد.

محلی که برای نصب کولر گازی انتخاب میکنید باید مناسب با وزن پنل باشد تا به راحتی وزن کولر گازی را تحمل کند و باید قبل از نصب کولر گازی به جنس دیوار دقت کنید. همچنین پنل در محلی نصب شود که پرتاب باد مناسب با محیط را انجام دهد. برای نصب پنل داخلی کولر گازی برای جلوگیری از کثیف شدن محیط بهتر است از دریل های کیسه دار استفاده شود و قبل از عملیات سوراخ کاری نهایی بهتر است از مته راهنما استفاده شود و در زمان سوراخ کاری دقت داشته باشید که سوراخ کاری با شیب کمی به سمت بیرون انجام شود. در زمان نصب سینی پشتی کولر گازی، دقت کنید که پنل به صورت افقی نصب گردد.

 

هزینه نصب کولر گازی

 

لوله تخلیه آب در زمان نصب پنل داخلی کولر گازی باید در پایین ترین سطح قرار داشته باشد و توجه شود که لوله آب خروجی پنل کولر گازی نشتی نداشته باشد در غیر این باعث رطوبت گرفتن دیوار خواهد شد. همچنین لوله تخلیه آب باید به صورت شیب دار نصب گردد. باید در نظر داشت که خروجی هوای کولر گازی در زمان نصب مسدود نشده باشد زیرا باعث اختلال در روند کاری دستگاه میگردد. در زمان نصب کولر گازی دقت شود که محل نصب به صورتی باشد تا در صورت نیاز سرویس دستگاه به راحتی انجام گیرد. برای نصب کولر گازی حتما از افراد متخصص استفاده کنید مجموعه تاسیسات گلریز با تکنسین های با تجربه و دوره دیده اماده خدمات رسانی با مناسب ترین قیمت نصب کولر گازی و در محل می باشد.

مراحل نصب یونیت داخلی:

  • مکانی مناسب و بدون مانع بر روی دیوار داخل سالن خود را برای نصب یونیت داخلی اسپلیت پیدا کنید.

مکانی را انتخاب کنید که از نور مستقیم خورشید و منابع گرمازا به دور باشد.

از مکان‌هایی که در آن ممکن است گاز نشت کند و یا غبار نفت یا گوگرد وجود دارد پرهیز کنید.

پنل داخلی کولر گازی به حدود 15 سانتی متر فضای باز در اطراف، بالا و در دو طرف خود نیاز دارد؛ و این واحد باید حدود 2.13 متر یا 7 فوت، بالاتر از سطح زمین قرار بگیرد.

پنل داخلی کولر گازی را حداقل 1 متر دورتر از آنتن، برق یا هر خطوط اتصالی که برای تلویزیون، رادیو، سیستم امنیت منزل، آیفون و تلفن استفاده شده است، نصب کنید. نویز حاصله از این خطوط، می‌تواند منجر به کاهش عمکلرد یونیت داخلی اسپیلت شود.

دیوار باید برای نگه داشتن وزن یونیت دیواری کولر گازی به اندازه کافی محکم باشد. ممکن است به ساخت یک فریم از چوب یا فلز برای پشتیبانی از آن نیاز داشته باشید.

  • صفحه نصب را بر روی دیوار به طور کامل محکم کاری کنید.

پایه نصب را بر روی دیواری که می‌خواهید پنل داخلی را بر روی آن نصب کنید، نگه دارید.

برای اطمینان از اینکه پایه نصب در هر دو صورت افقی و عمودی برابر است از یک تراز استفاده نمایید.

با استفاده از مته در نقاط مناسب و در محل پیچ‌های پایه سوراخ‌های لازم را در دیوار ایجاد کنید.

در داخل سوراخ‌ها رول پلاک گذاشته و صفحه پایه نصب را با پیچ به دیوار محکم کنید.

  • ایجاد سوراخ بر روی دیوار برای رد کردن لوله کولر گازی

بهترین نقطه برای ایجاد سوراخ به بیرون را در فضای خالی داکت پیدا کنید. شما همچنین باید فاصله و طول مورد نیاز لوله برای رسیدن به واحد خارجی را نیز در نظر بگیرید.

یک سوراخ با قطر 7.5 سانتی متر بر روی دیوار ایجاد کنید. برای اطمینان از تخلیه مناسب، لوله باید شیب رو به پایین به سمت خارج داشته باشد.

یک فلنج انعطاف پذیر را داخل سوراخ قرار دهید.

 

هزینه نصب کولر گازی

 

  • اتصالات الکتریکی را بررسی کنید.

پنل جلویی واحد داخلی و کاور آن را بردارید.

 مطمئن شوید که کابل‌های برق به پایانه‌های پیچ متصل شده اند. همچنین اطمینان حاصل کنید که با نمودار‌هایی که با کولر گازی عرضه می‌شوند مطابقت دارند.

  • وصل کردن لوله‌ها

لوله کشی را از واحد داخلی به سمت سوراخ حفر شده در دیوار اجرا کنید. خم شدگی‌ها را برای اطمینان از کارکرد خوب دستگاه به حداقل برسانید.

یک لوله پی وی سی به طول 6 میلیمتر، کوتاه تر از طول بین سطوح داخلی و خارجی دیوار، برش دهید.

درپوش لوله را در انتهای داخلی لوله پی وی سی قرار داده و لوله را در داخل سوراخ ایجاد شده در دیوار قرار دهید.

لوله‌های مسی، کابل برق و لوله تخلیه را با استفاده از چسب برق به هم ببندید. لوله تخلیه را برای اطمینان از جریان آزاد آب در پایین قرار دهید.

 لوله را محکم به واحد داخلی متصل کنید. برای سفت کردن آن می‌توانید از دو آچار در جهت مختلف استفاده نمایید.

 لوله تخلیه آب را به پایه واحد داخلی کولر گازی وصل کنید.

لوله‌ها و کابل‌های متصل را از طریق سوراخ ایجاد شده در دیوار هدایت کنید. اطمینان حاصل کنید که لوله تخلیه آب در مکان مناسب تخلیه خواهد شد.

و در انتها، با فشار دادن بر روی پایه نصب، واحد داخلی کولر گازی را محکم کرده و از ایمن سازی آن مطمئن شوید؛ و با نصب فیتلر هوا، از داشتن هوای مطبوع، اطمینان پیدا کنید.

نصب یونیت خارجی:

در نصب یونیت خارجی(کندانسور) باید به نکات زیر توجه کرد:

اگر یونیت خارجی در محلی نصب شود که چندین دستگاه دیگر در مجاورت آن قرار داشته باشد باید توجه کرد که فاصله آن با دستگاه های دیگر کم تر از 80 سانتی متر نباشد زیرا کندانسور زمانی که به صورت موازی در کنار کندانسوری دیگر قرار گیرد تحت تاثیر هوای خروجی یک دیگر قرار می گیرند و هم چنین فضای اطراف کندانسور کولر گازی به صورتی در نظر گرفته شود که در صورت نیاز به سرویس ، سرویسکار و تعمیرکار به صورت کامل به دستگاه تسلط داشته باشد. به دلیل کثیف نشدن کویل یونییت خارجی باید دقت داشت که در نزدیکی محل نصب یونییت خارجی، نباید دودکش و هواکش های محیط های آلوده و قابل اشتعال وجود داشته باشد زیرا در صورت آلوده شدن و کثیف شدن کویل ضریب انتقال حرارت آن کاهش میابد.

محل نصب کندانسور در بهترین صورت نباید در معرض تابش مستقیم نور خورشید باشد. زیرا نور خورشید باعث کم شدن عملکرد سرمایش و کاهش راندمان کولر گازی اسپلیت خواهد شد. باید توجه داشت که اگر محیط مناسب برای برای نصب یونییت خارجی از نظر تابش نور خورشید وجود نداشت باید از سایه بان برای کندانسور استفاده کرد. هم چنین اگر لازم بود که نصب یونییت خارجی بر روی لبه پنجره صورت گیرد باید حتما از لرزه گیر استفاده شود و هم پنین استحکام کافی را داشته باشد تا بتواند وزن کندانسور را به خوبی تحمل کند. اگر در نصب کولر گازی مجبور به نصب یونییت خارجی بر روی سطح شیبدار باشید باید با دقت خیلی زیادی تراز شود تا مشکلی برای دستگاه ایجاد نشود و اگر مجبور به سوراخ کردن سقف بودید بعد از سراخکاری و عبور لوله ها باید حتما سوراخ را با خمیر مخصوص پر کرد.

باید دقت داشت که برای کندانسور بعد از نصب درپوش تخلیه آب کولر گازی یک مسیر مناسب برای خالی شدن آب مشخص کرد. محل نصب کولر گازی(کندانسور) باید به صورتی باشد که هوای خروجی کندانسور به راحتی خارج شده در غیر این صورت برگشت هوا ایجاد شده و دستگاه اورلود میکند. در آخر باید توجه داشت که یونییت خارجی در محلی نصب گردد که هوای خروجی و صدای دستگاه نه برای خود فرد و نه برای همسایگان مشکل ایجاد نکند.

مراحل نصب یونیت خارجی:

  • پیدا کردن مکان مناسب برای نصب واحد بیرونی کولر گازی

برای نصب کندانسور، باید مکانی با رفت و آمد کم، با دمای مطلوب (گرم نباشد) و عاری از گرد و غبار انتخاب کنید؛ و برای کانال سازی مورد نیاز کولر، در دسترس باشد.

واحد بیرونی اسپلیت ( کنداسور ) برای اطمینان از عملکرد صحیح و مناسب به 12" فضای در اطراف خود نیاز دارد.

  • ایجاد سکو مناسب

کنداسور بیرونی را بر روی سکو قرار دهید. از زیرسازی لاستیکی برای زیر کنداسور استفاده کنید تا لرزش آن را به حداقل برسانید.

حصول اطمینان پیدا کنید که هیچ گونه آنتن رادیو یا تلویزیون و یا هر ارتباط الکتریکی دیگری که می‌تواند نویز ایجاد کند؛ در فاصله 3 متری کنداسور بیرونی قرار نگرفته است.

 

هزینه نصب کولر گازی

 

  • وصل کردن سیم برق

کاور سیم را بردارید.

 به نمودار سیم کشی دستگاه مراجعه کرده و اطمینان حاصل کنید که کابل‌های برق همان گونه که نمودار نشان می‌دهد به هم وصل شده اند. دنبال کردن دستور العمل سازنده اسپلیت برای سیم کشی بسیار مهم است.

 کابل‌ها را با گیره کابل محکم ببندید و پوشش آنها را جایگزین کنید.

در انتها  لوله‌ها را بر روی واحد بیرونی کولر گازی به گونه‌ای محکم کنید که خطر از جا در آمدن نداشته باشند و برای کاهش دمای کنداسور، می‌توانید از خدمت نصب سایبان کولر استفاده کنید. در صورتی که کولر گازی شما فاقد گاز باشد، باید اقدام به شارژ گاز کولر گازی پیش از راه اندازی آن کنید.

 

تست نشتی لوله ‌ها، وکیوم کردن لوله ها و شارژ گاز اضافی

تست نشتی لوله‌های اسپلیت

کارشناس نصب کولرگازی برای اطمینان از عدم وجود نشتی در لوله‌ها، تست نشتی لوله‌ها را انجام می‌دهند. به این شکل که با گاز ازت لوله‌ها را پر می‌کنند و سپس تغییر فشار لوله‌ها را طی مدت زمانی معین می‌سنجند.

وکیوم و ایجاد خلاء در لوله‌های کولرگازی

لوله‌های کولرگازی باید عاری از رطوبت و اکسیژن باشد، زیرا در صورت وجود رطوبت و اکسیژن پس از مدتی با گاز دستگاه ترکیب شده و ترکیب و فشار گاز دستگاه را از حالت استاندارد خارج می‌کند. همچنین باعث غلظت مبرد و گرفتگی مسیر سیکل خواهد شد. به همین علت طی مدت زمانی معین که حدود 20 تا 45 دقیقه و در مدل‌های متفاوت ، متغیر است

 

هزینه نصب کولر گازی چقدر است؟

تعرفه نصب کولر گازی 1400 از عوامل متفاوتی اثر می‌پذیرد. در ادامه به شرح عوامل اثرگذار بر هزینه و قیمت نصب کولر گازی پرداخته‌ایم. این عوامل عبارت هستند از:

  • قیمت کولر گازی مورد نیاز شما (متناسب با متراژ و منطقه آب و هوایی)
  • نوع کولر گازی (کولر گازی ایستاده به نسبت کولر گازی دیواری، هزینه کمتری به همراه دارد)
  • متراژ و نوع لوله مورد استفاده برای لوله‌کشی اسپیلت
  • هزینه ایاب و ذهاب ارسال سرویسکار

اگر پیش محل نصب دارای کانال کولر بوده است، تعمیر داکت و یا نظافت داکت، از جمله مواردی است که باید در نظر داشته باشید.

 

هزینه نصب کولرگازی به چه عواملی بستگی دارد؟

هزینه نصب کولر گازی به عوامل مختلفی بستگی دارد که هر یک از آنها به تنهایی می توانند در پرداختی مشتری تاثیرگذار باشند. این عوامل دربردارنده موارد زیر هستند:

محل قرار گیری کندانسور (سختی کار، سنگین بودن کندانسور و دسترسی سخت به دستگاه هم در هزینه نصب دستگاه تاثیر گذار است.)

شارژ گاز: یکی از عوامل تاثیرگذار در هزینه نصب کولر گازی، میزان گاز مورد نیاز جهت فعال شدن دستگاه است، بدیهی است که هرچقدر مقدار گاز مورد نیاز دستگاه بیشتر باشد، هزینه نهایی نیز افزایش پیدا می کند.

نصب یونیت داخلی: یونیت داخلی یکی از اجزای مهم در کولر گازی است که مراحل نصب خاص خود را دارد، از جمله نکات ضروری در این مورد تعیین محل مناسب جهت قرارگیری، توجه به فاصله جانبی پنل با سایر دستگاه های ارتباطی، تراز کردن و سوراخ کردن دیوار جهت رد کردن لوله ها و… می باشد.

یونیت خارجی: نصب این قسمت از سیستم، از اهمیت بالایی برخودار است، از سری نکاتی که باید در راه اندازی آن مورد توجه قرار گیرد؛ انتخاب محلی مناسب و به دور از نور مستقیم خورشید و قطرات باران و برف، فیکس کردن لوله ها به کمک گیره های پلاستیکی، پر کردن فضای اطراف رد شدن لوله جهت مانع شدن از ورود حشرات و… می باشد.

سیم کشی: میزان سیم مورد نیاز، کیفیت و جنس سیم های به کار رفته در نصب از عوامل تاثیرگذار در قیمت نصب کولر گازیمی باشد. هر چقدر کیفیت سیم ها بالاتر باشد، به همان میزان قیمت خرید آنها نیز بیشتر و در نتیجه هزینه نصب کولر گازی بیشتر است.

نیاز به لوله کشی: طول لوله ها؛ کیفیت آنها همگی اثر مستقیمی روی هزینه نصب کولر گازی دارند. به این صورت که هرچقدر لوله کشی طولانی تر باشد، لوله های بیشتری مورد نیاز است و زحمت نصاب هم بیشتر می شود.

قدرت موتور کولر گازی: طبیعی است که هر چه قدرت موتور دستگاه بیشتر باشد، به مراتب زحمت نصب و اجرت نصاب هم افزایش پیدا می کند.

 

هزینه نصب کولر گازی

 

قیمت نصب کولر گازی چگونه تعیین می شود؟

نصب کولر گازی ممکن است در ابتدا ساده به نظر برسد؛ اما به دلیل حساسیت بالای این دستگاه لازم است کاملاً اصولی و توسط مجرب‌ترین متخصصان انجام گیرد. لازم به ذکر است که تعرفه و هزینه نصب کولر گازی با توجه به مدل کولر گازی خریداری شده، شرایط نصب آن، خرید نوع لوله و متراژ مورد نظر برای لوله کشی جهت نصب آن تعیین می‌شود.

چگونه تعمیر کار کولر گازی را انتخاب کنیم؟

استفاده از وب سایت اینترنتی برای دسترسی به سرویس کار کولر گازی می تواند گزینه ای مناسب باشد. به این صورت شما در سراسر نقاط شهر و کشور می توانید به نزدیک ترین سرویس کار دسترسی داشته باشید و در کوتاه ترین زمان، نصب کولر گازی را انجام دهید. در صورتی که سوال داشته باشید به صورت اینترنتی می توانید با سرویس کار ارتباط برقرار کرده و سوالات خود را بپرسید. همچنین بازه هزینه نصب کولر گازی برای شما به این صورت روشن تر است و بیان می شود که شما برای تعمیر و نصب کولر گازی چقدر هزینه باید بپردازید. البته این هزینه ممکن است کاهش و یا افزایش داشته باشد. در این خصوص باید توجه داشت که برخی از موارد پیش بینی نشده می تواند مسبب این کاهش یا افزایش هزینه نصب کولر گازی شود. به طور کلی می توان گفت که کولر گازی یکی از مهم ترین ابزار برای آسایش انسان میباشد و بهتر است از سرویس کار حرفه ای برای نصب آن استفاده کرد. معمولا خرابی های ناشی از عدم نصب مطمئن می تواند باعث افزایش هزینه های مربوط به تعمیر دستگاه شود. از این روی توصیه می شود که برای هزینه نصب کولر گازی صرفه جویی زیادی نکنید.

نصب کولر گازی های دیواری ، و ایستاده در مارک های مختلف ال جی ، سامسونگ ، توشیبا ، جنرال ، اجنرال ، هایسنس ، هایر ، زیمنس ، بوش ، پاکشوما و ایران رادیاتور در ظرفیت های مختلف را به تاسیسات گلریز بسپارید.