لوله کشی استخر

لوله کشی استخر باید چگونه باشد؟

بسیاری از استخر های شخصی و یا عمومی دارای لوله کشی نامناسب و غیر استاندارد هستند بگونه ای که عموما با مشکلات زیر روبرو هستند.

  • صدای پمپ استخر زیاد است
  • پمپ استخر داغ میکند
  • تمیز نشدن استخر با اینکه پمپ مداوم کار میکند!
  • سوختن پمپ استخر

معمولا پس از ساخت استخر تعمیر و یا استاندارد سازی لوله کشی آن بسیار دشوار است و انتخاب یک پمپ نامناسب از نظر ابعاد و سایز میتواند کار شما را در اینده سختر کند پس بهتر از قبل از نصب پمپ استخر خود با کارشناسان تاسیسات گلریز تماس بگیرید. البته ما در این مقاله برای کمک به انتخاب سایز مناسب لوله‌ها قبل از ساخت استخر خواهیم پرداخت. ممکن است برای شما سوالی پیش بیاید که از کجا متوجه این شویم که لوله کشی استخر ما درست انجام شده ؟

اولین اقدام لوله‌کشی مناسب استخر این است که مشخص کنید استخر شما در چه اندازه و عمقی قرار است ساخته شود و بعد با داشتن این اطلاعات، تعداد گالن‌های آب استخر را حساب کنید. برای یک استخر استاندارد، فرمول زیر استفاده میشود:

گالن کل = طول × عرض × میانگین عمق × ۷٫۵

فرمول محاسبه آب استخر

فرض کنید سایز یک استخر متوسط مستطیلی ۱۶×۳۲ فوت، عمق یک انتها ۶ فوت و عمق انتهای دیگر آن ۳ فوت است؛ بنابراین مقدار کل آب، ۱۷۲۸۰ گالن می‌باشد. برای گردش مناسب آب، بهتر است که کل آب را هر ۶ ساعت فیلتر کنیم.

مرحله‌ی بعد، مشخص‏کردن مقدار آب گردشی موردنیاز به ازای هر دقیقه در طول ۶ ساعت است. کل آب استخر (۱۷۲۸۰ گالن) را تقسیم بر ۶ (ساعت) و سپس تقسیم بر ۶۰ (دقیقه) می‌کنیم که برابر با ۴۸ گالن به ازای هر دقیقه می‌شود؛ بنابراین شما به پمپی نیاز دارید که ۴۸ گالن آب را در هر دقیقه، در استخر گردش دهد.

مرحله‌ی بعد کمی دشوار است. نه‌تنها لوله‌کشی استخر شما باید قادر به گردش مناسب ۴۸ گالن آب باشد، بلکه باید قادر به تطبیق با گالن‌های آبی که در هر دقیقه پمپ با اندازه مناسب تولید می‌کند، باشد. همیشه خرید یک پمپ که تعداد گالن‌های دقیق آب موردنیاز را تولید کند، آسان نیست. پمپ‌های سرعت متغیر که این توانایی را داشته باشند، موجود هستند ولی بیشتر اوقات، یک پمپ با اندازه مناسب، بهترین انتخاب است. برای اینکه سایز مناسب پمپ مشخص شود، باید به منحنی سازندگان پمپ‌ها نگاه کنید.

اکثر استخرهایی که به‌درستی لوله‌کشی شده‌اند، ۴۰ فوت هد دینامیکی کل (TDH) را ایجاد خواهند کرد. این مقدار مقاومت توسط لوله‌ها تولید می‌شود.

حالا زمان اندازه‌گیری سیستم لوله‌کشی استخر فرارسیده‏است. بنا بر اعلام انجمن متخصصان استخر و سونا (APSP) و قانون ویرجینیا بیکر (VGB)، لازم است که حداکثر ۶ فوت در ثانیه آب، داخل هر خط مکش و ۸ فوت در ثانیه آب، داخل هر خط بازگشت (به‌استثنای تجهیزات خاص مانند آبشار) حرکت نماید.

بنا بر نمودار زیر، برای لوله‌کشی مناسب، سایز لوله خط مکش ۲٫۵ اینچ و سایز خطوط بازگشتی، ۲ اینچ است. بیشتر سازندگان استخر و مهندسان برای اطمینان از این‌که از حداکثر فوت در ثانیه تجاوز رخ نمی‌دهد، سایز لوله‌کشی را زیر ۵ فوت در ثانیه روی خط مکش پیشنهاد می‌کنند. هرچقدر که سرعت آب در لوله‌ها کمتر باشد، پمپ به دلایل زیر بهتر کار می‌کند:

  • عملکرد بدون صدای پمپ
  • طول عمر بیشتر پمپ
  • بازده انرژی بهتر
  • استخر تمیزتر

برای بهترین بازده انرژی، پیشنهاد شده است زمانی که به پمپ ۱ اسب بخار یا بیشتر نیاز است، از یک پمپ سرعت متغیر استفاده شود. این پمپ باید در سرعت پایین‌تری برای ۲۴ ساعت روشن شود. زمانی که پمپ استخر را در سرعت پایین‌تری به مدت ۲۴ ساعت در یک روز روشن کنید، انرژی کمتری مصرف خواهد کرد.