راه اندازی سرویس سرمایش و گرمایش

در هنگام ساخت بناهای مختلف، سیستم های سرمایشی و گرمایشی مختلفی که قرار است در ساختمان اجرا شوند باید در نظر گرفته شوند. برخی از سیستم های سرمایشی و گرمایشی باید در مراحل ابتدایی ساخت ساختمان لوله کشی شده و تجهیزات آن نصب گردد. سیستم های سرمایشی و گرمایشی از گذشته تا کنون دچار تغییراتی شده اند و تکنولوژی در این تجهیزات نیز نفوذ پیدا کرده است. سیستم های سرمایشی از قبیل کولر آبی، کولر گازی، انواع پنکه ها، اسپیلت، چیلر و … در فصل های گرم سال در فضای داخلی ساختمان ها به کار رفته و سیستم های گرمایشی مختلف از قبیل شوفاژ، سیستم گرمایش از کف و … در فصل های سرد سال فضای ساختمان را گرم می نمایند.

هر یک از سیستم های سرمایش و گرمایش به کار رفته در ساختمان دارای ویژگی های مخصوص به خود می باشند و نحوه نصب و راه اندازی آنها با هم متفاوت است و نیاز به تخصص و مهارت ویژه ای دارد. اقدام به نصب تاسیسات گرمایشی و سرمایشی مختلفی مانند گرمایش از کف، نصب کولر گازی یا پکیج توسط افرادی که هیچ تجربه ای در این زمینه ندارند ممکن است مشکلات جبران ناپذیری را به بار آورد.

معرفی سیستم های برودتی و حرارتی و انواع آنها

با پیشرفت تکنولوژی تحول عظیمی نیز در انواع سیستم های برودتی و حرارتی به وجود آمده است و انواع مختلفی از این سیستم ها در ساختمان های مختلف جهت گرم کردن و خنک نمودن فضا نصب و راه اندازی می شوند. در ابتدا به چند نمونه از سیستم های گرمایشی که با تکنولوژی جدیدی وارد بازار شد اند اشاره می کنیم.

 

راه اندازی سرویس سرمایش و گرمایش

 

معرفی انواع سیستم های گرمایشی

سیستم گرمایشی یکی از وسایلی است که در تمامی ساختمان ها یافت می شود. بسته به سلیقه و بودجه ای که فرد در نظر می گیرد می توان سیستم های گرمایشی مختلفی را در ساختمان استفاده کرد. بخاری و شومینه از وسایل گرمایشی می باشند که سال های زیادی است در اکثر ساختمان ها برای تامین گرمای مورد نظر مورد استفاده قرار می گیرند. شوفاژ نیز از وسایل گرمایشی محبوب در میان افراد می باشد و در بسیاری از آپارتمان ها و ساختمان های چند واحدی از آن استفاده می شود.

در سال های اخیر سیستم های گرمایشی نوینی وارد بازار شده اند که با آغاز فصل سرما شروع به کار می کنند. سیستم گرمایش از کف از سیستم های گرمایشی می باشد که در سال های اخیر به محبوبیت بالایی در میان افراد دست یافته است. نصب این سیستم نیاز به لوله کشی ساختمان در کف دارد و در مراحل ساخت ساختمان این تاسیسات لوله کشی انجام می گیرد. سیستم گرمایشی قرنیزی نیز یکی دیگر از انواع مدرن سیستم های گرمایشی می باشد که مانند قرنیز دور تا دور ساختمان قرار می گیرد.

پکیج ها از انواع محبوب سیستم های گرمایشی می باشند که به علت حجم کوچک و کیفیت بالایی که دارند مورد استقبال زیادی قرار گرفته اند.

معرفی انواع سیستم های سرمایشی

پشت سر گذاشتن فصل تابستان بدون وجود سیستم های سرمایشی به ویژه در مناطقی که آب و هوای گرم و خشک دارند کاری دشوار می باشد و تمامی ساختمان ها از یک وسیله سرمایشی برای ایجاد تهویه مطبوع و خنک کردن فضای داخلی استفاده می کنند. شاید پنکه ساده ترین وسیله سرمایشی در ساختمان می باشد که نیاز به نصب آنچنانی ندارد. پس از آن کولرهای آبی و کولرهای گازی وجود دارند که در بسیاری از منازل و ساختمان های اداری مختلف از این نوع از وسایل سرمایشی استفاده می شود. اسپیلت ها که انواعی از کولرهای گازی دوتکه می باشند به علت ظاهر زیبا و میزان خنک کنندگی بالایی که دارند مورد استقبال زیادی قرار گرفته اند.

فن کوئل ها نیز از وسایلی هستند که هم به عنوان وسیله سرمایشی و هم گرمایشی به کار می روند و دارای یک فن سانتریفیوژ می باشند و مجرای آب سرد را سرد و مجرای آب گرم را گرم می نمایند. یکی دیگر از وسایل سرمایشی مهم که از آن در ساختمان های بزرگ و مجتمع های صنعتی استفاده می شود چیلر می باشد. چیلرها دارای قدرت بسیار بالایی بوده و میزان سرمایی که ایجاد می کنند بسیار زیاد است.

یک خانه گرم و آرامش بخش با پکیج دیواری مناسب

 با توجه به مصرف زیاد بخاری‌های گازی و شومینه‌ها و خطراتی مانند سوختگی و گاز گرفتی این وسایل گرمایشی، یک وسیله کاربردی تحت عنوان پکیج دیواری طراحی و عرضه شده است. این سیستم گرمایشی جمع و جور است و به راحتی می‌توانید آن را در آشپزخانه در کنار کابینت‌ها یا درون تراس نصب کنید و مورد استفاده قرار دهید.

این سیستم سرمایشی کوچک می‌تواند آب گرم شوفاژهای منزل جهت گرما بخشی محیط را تأمین کند. همچنین با وجود یک پکیج دیواری مناسب نگرانی از بابت وجود آب گرم در حمام و آشپزخانه نخواهید داشت.

پکیج دیواری نیز مانند سایر لوازم خانگی ممکن است در هنگام استفاده مستهلک شود و نیاز به انجام تعمیرات داشته باشد! اگر سرویس پکیج دیواری یا تعمیر پکیج دیواری را به موقع انجام ندهید باید با آب سرد حمام کنید و با شال و کلاه و جوراب تلویزیون تماشا کنید! زیرا دیگر منزلتان گرما و آرامش همیشگی را نخواهد داشت.

تاسیسات سرمایشی

حتما می دانید که انواع سیستم سرمایشی ساختمان از جمله کولر آبی، کولر گازی، داکت اسپلیت، چیلر و مینی چیلر و همچنین سیستم VRF در فصل گرم تابستان در خانه ها، اداره ها و مراکز تجاری مورد استفاده قرار می گیرند.  مهمترین بخش طراحی تاسیسات سرمایشی ساختمان، این است که یک سیستم سرمایشی مناسب انتخاب کنیم. در مکان های مختلف با توجه به متراژ و کاربری های مختلف ساختمان، از تاسیسات سرمایشی مختلف که پاسخگوی تامین سرمایش محیط باشد استفاده می شود. طراحی و راه‌اندازی تاسیسات سرمایشی به تخصص و دانش تاسیسات نیاز دارد تا از نظر فنی، تکنیکی و اقتصادی مناسب و به صرفه باشد. از این رو بهتر است که از صفر تا صد کار به طور کامل توسط کارشناسان و متخصصین کاربلد و حرفه‌ای در زمینه تاسیسات انجام شود.

چه زمانی به متخصصین تاسیسات سرمایشی نیاز دارید؟

اگر در موقعیت‌های زیر یا شرایط مشابهی که به تاسیسات و سیستم سرمایش ساختمان مربوط است قرار گرفته‌اید، بهتر است که از متخصصین تاسیسات سرمایشی بخواهید تا به شما کمک کند:

نصب و راه‌اندازی اولیه هر یک از منابع سرمایشی از جمله کولر آبی، اسپلیت، چیلر و...

جا به جایی و نصب مجدد منابع سرمایشی

نیاز به سرویس دوره‌ای تجهیزات و تاسیسات سیستم های سرمایشی

وجود خرابی و نیاز به تعمیر تجهیزات تاسیسات سرمایشی

 

راه اندازی سرویس سرمایش و گرمایش

 

هزینه راه اندازی تاسیسات سرمایشی چقدر است؟

عوامل متعددی بر روی قیمت نصب تاسیسات سرمایشی تاثیر دارند. در ادامه به برخی از مهم ترین عوامل اشاره می کنیم.

نیاز به کانال‌کشی، لوله کشی، برق کشی، نصب دریچه و یا سایر توزیع کننده های داخلی

نوع و قیمت تجهیزات مورد نیاز مثل شلنگ آب، پایه های نگهدارنده، پنل های خورشیدی، مخزن آب و... که بسته به نوع سیستم سرمایشی انتخاب شده متفاوت است.

میزان سختی دسترسی برای نصب تجهیزات

هزینه و اجرت نصاب ها و اکیپ تاسیسات

مدت زمان لازم برای اجرای کامل تاسیسات

هزینه ایاب و ذهاب متخصصین تاسیسات

قیمت تجهیزات تاسیسات سرمایشی

هزینه های پیش‌بینی نشده‌ای مثل نیاز به تعویض فیوز در ساختمان های بسیار قدیمی و یا نیاز به لوله‌کشی و سیم‌کشی های اضافی

در صورت نیاز به اطلاع دقیق از قیمت‌ها می‌توانید با شرکت تاسیسات گلریز تماس بگیرید و از مشاوره رایگان ما نیز استفاده نمایید.

نصب و تعمیر سیستمهای گرمایشی و سرمایشی

هر یک از سیستم های سرمایشی و گرمایشی گفته شده نیاز به راه اندازی و نصب دارند. برخی از این سیستم ها برای نصب، نیاز به تعمیرکار متخصص و با مهارت دارند. تاسیسات گلریز با برخورداری از تعمیرکاران فنی و متخصص در این زمینه انواع نصب و راه اندازی سیستم های سرمایشی و گرمایشی مختلف را انجام می دهد. به عنوان مثال اجرای سیستم گرمایش از کف حتما نیاز به یک فرد متخصص در این زمینه دارد و افراد عادی به هیچ عنوان قادر به انجام این کار نمی باشند. تعبیه لوله های مختلف در کف ساختمان کاری زمان بر بوده و باید توسط فردی که در این کار دانش و تجربه کافی دارد انجام گردد.

نصب پکیج دیواری و تعمیر پکیج دیواری نیز از جمله سیستم هایی است که باید توسط فرد با تجربه انجام گیرد. پکیج ها در واقع موتورخانه ای می باشند که کوچک شده اند و در یک وسیله با حجم کم جای گرفته اند.

نصب شوفاژ و اجرای تاسیسات موتورخانه که فرایندی زمان بر و پیچیده می باشد نیز توسط تعمیرکاران و تکنسین های شرکت تاسیسات گلریز قابل انجام می باشد. سیستم های سرمایشی مختلف مانند انواع کولرهای آبی و کولرهای گازی نیازمند نصب به صورت دقیق می باشند. اسپلیت ها که این روزها از محبوبیت بالایی برخوردارند باید به صورت کاملا حرفه ای و دقیق نصب گرند و لوله کشی و سیم کشی های آن به صورت استاندارد اجرا گردد که این کار تنها از تعمیرکار متخصص و دارای تجربه بر می آید.

نحوه تنظیم سرمایش و گرمایش داکت اسپلیت:

داکت اسپلیت‌ها یکی از انواع سیستم‌های گرمایشی سرمایشی می‌باشند که در فصل گرما باید تنظیم سرمایش داکت اسپلیت انجام شود و در فصل سرما تنظیم گرمایش داکت اسپلیت . برای اینکه چگونگی تنظیمات گرمایش و سرمایش را انجام دهید در ادامه با نحوه تنظیم سرمایش و گرمایش داکت اسپلیت آشنا می شوید.

چگونه در زمستان و تابستان داکت اسپلیت را تنظیم کنیم؟

برای راه اندازی داکت اسپلیت در فصل تابستان و زمستان باید قبل از شروع فصل آن را تنظیم کنید تا بتوانید از استفاده کنید.

برای نحوه تنظیم سرمایش و گرمایش داکت اسپلیت باید ابتدا حالت قبلی داکت اسپلیت را غیر فعال کنیم برای مثال اگر برای تنظیم گرمایش داکت اسپلیت روی حالت سرمایش فعال است آن را غیر فعال کرده و سپس اقدام به فعال کردن حالت گرمایش کولر گازی شوید.

 

راه اندازی سرویس سرمایش و گرمایش

 

نحوه تنظیم سرمایش داکت اسپلیت

در این بخش نحوه سرمایش داکت اسپلیت را برای شما توضیح خواهیم داد.

سرمایش داکت اسپلیت به واسطه کمپرسور موجود در یونیت خارجی و گاز مبرد تامین می‌شود که در فصل بهار و تابستان فعال می‌شود.

به صورت کلی قبل از شروع تنظیم سرمایش داکت اسپلیت باید سرویس داکت اسپلیت را انجام دهید.

برای سرویس داکت اسپلیت باید ابتدا فیلترهای داکت اسپلیت را تمیز کرده و یا تعویض کنید.

رادیاتورهای داکت اسپلیت را با استفاده از شیشه پاک کن و دستمال تمیز، پاک کنید.

 

 

راه اندازی سرویس سرمایش و گرمایش

 

در مرحله بعدی تنظیم سرمایش باید گاز مبرد داکت اسپلیت را بررسی کنید و در صورت لزوم شارژ گاز داکت اسپلیت را انجام دهید.

سپس کمپرسور را بررسی کنید و آن را به صورت جدا گانه راه اندازی کنید تا مطمئن شوید که کمپرسور به درستی کار می‌کند.

در این مرحله از تنظیم سرمایش کولر گازی تمام پنجره، در، پرده و … را ببندید تا از هیچ روزنه ای باد داکت اسپلیت شما خارج نشود و تنظیمات سرمایشی را انجام دهید.

سپس برای تنظیم سرمایش داکت اسپلیت دکمه cool روی ترموستات داکت اسپلیت را فعال می‌کنید و دمای ترموستات داکت اسپلیت را طبق دمای دلخواه خود تنظیم می‌کنید، بهترین دما برای منازل 26 الی 24 درجه می‌باشد.

در مرحله آخر تنظیم سرمایش داکت اسپلیت آن را روشن کرده و از باد خنک آن لذت ببرید.

نحوه تنظیم گرمایش داکت اسپلیت

در این بخش قصد داریم نحوه تنظیم گرمایش داکت اسپلیت را به شما دوستان عزیز آموزش دهیم تا بتوانید این کار را خودتان در منزل انجام دهید.

تنظیم گرمایش داکت اسپلیت به وسیله پکبج یا موتور خانه تامین می‌شود که در فصل پاییز و زمستان باید تنظیم شود.

برای راه اندازی سیستم گرمایشی داکت اسپلیت باید ابتدا داکت اسپلیت را سرویس کنید.

اگر فکر می‌کنید که در آغاز فصل تابستان سرویس کولر گازی را انجام دادید دیگر نیاز به انجام این کار نیست کاملا در اشتباهید چرا که باید سرویس داکت اسپلیت را قبل از انجام تنظیم گرمایش و سرمایش داکت اسپلیت حتما انجام دهید تا در حین کار کردن با مشکل روبرو نشود و نیاز به تعمیر داکت اسپلیت باشد.

برای سرویس داکت اسپلیت در این حالت باید مانند حالت قبل عمل کنید و فیلتر‌ها و رادیاتورها را تمیز کنید.

لوله‌های که آبگرم از آن‌ها عبور می‌کند را در صورت لزوم رسوب زدایی کنید.

 

 

راه اندازی سرویس سرمایش و گرمایش

 

در این مرحله از تنظیم گرمایش داکت اسپلیت اگر از پکیج برای گرمایش آن استفاده می‌کنید فعال کردن حالت گرمایش که در مرحله بعد برای شما توضیح می‌دهیم کافی است ولی اگر از موتورخانه استفاده می‌کنید باید شیرهای آب گرم را باز کنید تا آب وارد آن شود.

در مرحله بعدی تنظیم گرمایش داکت اسپلیت باید هواگیری انجام شود تا در زمان گرم کردن محیط سر و صدا ایجاد نکند.

در این مرحله از تنظیم گرمایش داکت اسپلیت دکمه Heat روی ترموستات را فعال کنید.

سپس درجه گرمایش را معین کنید برای مثال ابتدا آن را روی 18 درجه تنظیم کنید اگر هوای آن سرد بود درجه آن را اضافه کنید تا محیط گرم شود.

بهتر است که کم کم درجه آن را اضافه کنید چرا اگر به صورت ناگهانی درجه آن را روی 24 بگذارید محیط را بیشتر از حد معمول گرم خواهد کرد.

حال می‌توانید با توجه به نکات گفته شده برای تنظیم گرمایش سیستم داکت اسپلیت آن را با خیال راحت روشن کنید و از دمای محیط خود لذت ببرید.

نکات قابل توجه برای تنظیم سرمایش و گرمایش داکت اسپلیت

در نحوه تنظیم سرمایش و گرمایش داکت اسپلیت باید چند نکته مهم را رعایت کنید.

1. نکته ابتدایی که بسیار مهم است این است که قبل از شروع هر کاری دستگاه را از برق خارج کنید تا در حین کار دچار برق گرفتگی نشوید.

2. در هنگام سرویس داکت اسپلیت مواظب باشید که قطعاتی مانند کمپرسور و … را آغشته به آب نکنید که مطمئنا آسیب می‌بیند.

3. در فصل زمستان اطرف کندانسور را خالی از هر چیزی کنید.(یعنی اطراف آن نباید چیزی قرار گیرد)

4. زمانی که دستگاه را روشن می‌کنید مواظب باشید که تمام دریچه‌های خروجی داکت اسپلیت باز یا نیمه باز باشند. چرا که جریان هوا به درستی انجام خواهد شد و عملکرد مثبتی در کارکرد داکت اسپلیت خواهد داشت.

 

راه اندازی سرویس سرمایش و گرمایش

 

اگر از مراکز تخصصی تنظیم گرمایش و سرمایش داکت اسپلیت کمک بگیرید مطمئنا خودشان همه نکات را در نظر گرفته و به بهترین شکل ممکن این تنظیمات را برای شما انجام خواهند داد.